STYLE WYCHOWANIA


„STYL NIEMIECKI”:

• Dawanie swobody i przestrzeni dziecku w rozwijaniu jego samodzielności oraz zdobywaniu nowych umiejętności poprzez zabawę.
• Tłumaczenie dziecku zasad bezpieczeństwa przy równoczesnym uświadamianiu go o naturalnych konsekwencjach, wierząc, że to zrozumie(rozmawianie
i nauczanie dziecka o ruchu drogowym, zasadach poruszania się przy i na ulicy, wierzenie w to, że dziecko zrozumie i będzie zachowywało się bezpiecznie i rozważnie, ponieważ zrozumiało, to czego go nauczyliśmy i objaśniliśmy adekwatnie do wieku).
• Pozwalanie dziecku na popełnianie błędów, porażek, przewracania się, by samo ich doświadczyło , wyciągnęło wnioski i zastanowiło się, jak rozwiązać dany problem w przyszłości, by znów nie popełnić tego samego błędu.
• Bycie przy dziecku, a nie nad dzieckiem.
• Odpowiadanie na pytania dziecka adekwatnie do wieku, bez wymyślania bajek, podążanie za dzieckiem i jego ciekawością.
• Nie wychowywanie dziecka poprzez straszenie go „nie wchodź na ten rower, bo zaraz spadniesz”, pozwolenie dziecku wejść na rower, oszacowanie sytuacji, czy faktycznie COŚ NIEBIEZPIECZNEGO może mu się stać. Jeśli nic się nie stanie, zostawiamy dziecko, jeśli coś może się stać, jesteśmy przy dziecku, pozwalamy mu na tę zabawę przy naszej asekuracji, tłumacząc mu to (możesz wejść na ten rower, ja będę Cię tylko asekurować, zobacz rower się chwieje, wolę Cię trzymać z tyłu za kurtkę). ROZMAWIAMY Z DZIECKIEM, BY ZROZUMIAŁO NASZ PRZEKAZ, PROSTE KOMUNIKATY.


• Pozwalanie dziecku na uczenie się w dużym skupisku innych dzieci, jak place zabaw itd.
• Pozwalanie dziecku być dzieckiem i na brudzenie się. Nie ma złej pogody na spacer, jest tylko nieodpowiednie ubranie. Pozwalanie dziecku na bieganie boso na dworze.
• Pozwalanie dziecku na uczestniczeniu w konfliktach miedzy dziećmi, obserwując sytuację z boku, wtrącając się w momencie, gdy robi się niebezpiecznie. W razie czego wytłumaczenie dziecku sytuacji i bycie jego wsparciem w trudnych emocjach.
• Edukacja seksualna dzieci odpowiednia do ich wieku.
• Pozwolenie dziecku na nudę- zwiększanie kreatywności dziecka.
• Inspirowanie się Montessori

WYCHOWANIE DZIEWCZYNEK I CHŁOPCÓW:

Pozwólmy bawić się obojgu płci tymi samymi zabawkami, kupujmy dziewczynkom od najmłodszych lat auta, samoloty, lego, puzzle z maszynami budowlanymi(stereotypowe zabawki dla chłopców),kupujmy na chłopców lalki, wózki, ubranka dla lalek (stereotypowe zabawki dla dziewczynek).
• Nie ubierajmy dziewczynek w sam róż i sukienki, przyjrzyjmy się szafie naszej córki. Takie ubrania szufladkują dziewczynki. To my tworzymy przestrzeń dla naszych dzieci.
• Jeżeli chłopiec ma ochotę ubrać sukienkę, pomalować paznokcie, nosić długie włosy, warkocze, to pozwólmy mu na to. Podążajmy za naszym dzieckiem.
• Wyobraźmy sobie świat bez stereotypów, wyłączmy w tym kierunku nasze myślenie. Jeżeli mamy chłopca, pomyślmy, że mamy dziewczynkę, jeżeli mamy dziewczynkę, wyobraźmy sobie, że mamy syna. Wtedy się zastanówmy, co chcemy kupić np. W prezencie dla naszego dziecka lub, jak urządzić pokój lub jakie ubrania kupić. To może być dobre ćwiczenie na sam początek, by wyzbyć się stereotypowego myślenia.

• Pozwólmy dziewczynkom czuć złość i się złościć.
• Pozwólmy chłopcom płakać i zacznijmy ich przytulać.
• Zachęcanie dzieci do niestereotypowych czynności. Dziewczynek do majsterkowania, naprawiania, reperowania, chłopców do gotowania i sprzątania, rysowania.
• Bycie inspiracją, jako rodzic w równouprawnieniu, przyjrzenie się swojemu związkowi i zadbaniu o równą oraz partnerską relację.

https://jakwychowywacdziewczynki.pl

WYCHOWANIE POLSKIE MOIMI OCZAMI:

• Dużo nienawiści do siebie samego oraz innych, do dzieci
• Dużo smutku i żalu
• Dużo zazdrości
• Dużo oceniania innych
• Brak narzędzi do rozwiazywania efektywnie problemów, swoich , rodzinnych, między partnerskich,
wychowawczych,
• Brak efektywnej i kulturalnej komunikacji, w oparciu o szacunek w relacjach innymi
• Brak rozmów o swoich emocjach z innymi ludźmi

Piramida Maslowa

CZYM JEST POTRZEBA:

Potrzeba, termin rozumiany w 2 znaczeniach: przedmiotowym — jako zewn. wobec organizmu rzecz lub jej cecha, której wystąpienie lub brak wpływa na poprawę dobrostanu i funkcjonowania organizmu, oraz podmiotowym — jako wewn. stan organizmu, który odczuwa pewien brak lub nadmiar, powstały w wyniku zakłócenia optimum życiowego. ( Encyklopedia PWN)

• Gdy sami nie zadbamy nasze potrzeby, to nie pomożemy naszym dzieciom w zaspokojeniu ich potrzeb.
• Gdy nie zaspokoimy potrzeb z pierwszego rzędu (tych na samym dole), to nie zaspokoimy kolejnych.

CO SIĘ DZIEJE GDY NASZA PIRAMIDA MASLOWA ZOSTAJE ZACHWIANA? CO SIĘ DZIEJE, GDY
NIE ZADBALIŚMY O NASZE POTRZEBY?

JAK NA CO DZIEŃ ROZŁADOWYWAĆ NAPIĘCIE W CIELE I REGULOWAĆ EMOCJE?

• Taniec
• Śpiew
• Sport
• Prace plastyczne
• Spacer w naturze
• Muzykowanie
• Przytulanie, dotyk


CO SIĘ DZIEJE GDY ODSKAKUJE „KLAPKA W MÓZGU”?


• Zachowania pierwotne
• System walki, ucieczki, zastygnięcia
• Mózg czuje się zagrożony (dlatego potrzebujemy naszej apteczki z metodami relaksacyjnymi i dbaniem o regulacje emocji i piramidę Maslowa na co dzień)
• Duży napływ silnych emocji
• Niekontrolowane zachowania
• Mózg rozwija się do 27 roku życia, jako dorośli mamy dojrzałe mózgi i możemy kontrolować naszą „klapkę” w mózgu (przechodzenie z jednych emocji w drugie, z jednego zachowania w następne, gdy nasza piramida Maslowa jest zaniedbana, gorzej nam idzie trzymanie tej klapki na wodzy). U dzieci mózg
jest niedojrzały, jest w fazie rozwoju, dlatego im od razu odskakuje klapka, przechodzą ze śmiechu w płacz, a ich smutek czy złość często traktują, jako silne zagrożenie ich życia, dlatego nasza rola rodzica jest tutaj bardzo ważna- bycie wsparciem w trudnych emocjach dziecka.
• https://www.edukowisko.pl/oswajamy-emocje/

GDY ODSKOCZY NAM KLAPKA -> ŁAPIEMY RELACJE NA NOWO:

  • PRZEPRASZAMY
  • BIERZEMYODPOWIEDZIALNOŚĆ ZANASZE ZACHOWANIE
  • DĄŻYMY DO POROZUMIENIA
  • CHCEMY NAPRAWIĆ RELACJE NA NOWO.

Dlaczego to jest ważne?

• Gdy tego nie zrobimy, dziecko będzie myślało, że to przez niego się zezłościliśmy, ze ono jest temu winne
• Dziecko w przyszłości może czuć, że jest odpowiedzialne za nasz nastrój i emocje
• Dziecko, na które krzyczymy nie przestaje kochać nas, lecz samego siebie
• Obniżenie poczucia wartości dziecka


GDY JEST NAM CIĘŻKO TO POWIEDZMY TO NA GŁOS „O JEJKU, JAK MI TERAZ CIĘŻKO”, NIE PRZENOŚMY
NA DRUGĄ OSOBĘ LUB DZIECKO NASZYCH PROBLEMÓW LUB NIERADZENIA SOBIE Z REGULACJĄ
WŁASNYCH EMOCJI. TO NIE POMOŻE ANI NAM ANI IM. A PRZYNIESIE NEGATYWNE SKUTKI.

ZANIEDBANE POTRZEBY U DZIECKA.


Dlaczego dzieci „się tak zachowują”?

  • Piramida Maslowa.
  • Czy to zachowanie wynika z indywidualnego temperamentu dziecka?
  • Okres rozwojowy?

Mózg dziecka nie jest tak samo dojrzały, jak mózg dorosłego.
Co może pomóc w trudnych emocjach i zachowaniach dziecka?
• Zadbanie o jego potrzeby (Piramida Maslowa)
• Zachęcenie dziecka do szukania rozwiązań
• Zachęcanie do brania odpowiedzialności za plan dnia
• Zachęcanie do wywiązywania się ze wspólnych umów
• Szacunek i empatia do dziecka
• Wyrozumiałość
• Akceptacja, bezgraniczna
• Chęć niesienia pomocy
• Brak oczekiwać wobec zachować dziecka
• Rozmowa NVC (czuję… [emocje], ponieważ………. Potrzebuję…….)
„Czy czujesz smutek, ponieważ Asia zabrała Ci łopatkę? Czy potrzebujesz się teraz przytulić lub wolisz chwilę posiedzieć sama? Usiądę obok Ciebie na ławce, ok”)

Co zrobić, gdy dziecko jest w szale?
• Dać upust emocjom w bezpieczny sposób: płacz, gniew, złość, krzyk, tupanie
• W publicznym miejscu, zachowywać się tak, jakbyśmy byli w domu, nie patrzymy na ocenę innych ludzi
• Po tym wszystkim ROZMOA Z DZIECKIEM: „widzę, że czujesz..”, „rozumiem Cię..” , „czuję.. ponieważ…potrzebuję..”
• Rozwiązanie problemu wspólnie
• Przytulanie= regulacja emocji
• Dziecko potrzebuje dorosłych, którzy pomogą mu zadbać i zrozumieć oraz umożliwić zaspokojenie swoich potrzeb, by jako dorosły już człowiek ,umiało to zrobić samemu
• Mówić dziecku co może zrobić , zamiast mówić, czego nie może.

Zrozumienie gniewu.
• Chroni nas
• Pokazuje nasze granice
• Zastanowienie się, co chce nam przekazać nasza złość

Nazewnictwo emocji.
• https://magdalenabockomysiorska.pl/
Czuję……
Ponieważ…
Potrzebuję teraz…

PODSUMOWANIE:


• Nie oczekujmy zmiany zachowania dziecka i jego emocji. Niech zależy nam na byciu dla dziecka, by nieść mu pomoc poprzez staranie się zrozumienie jego problemów, potrzeb oraz byciu empatycznym,
• Komunikacja bez przemocy (NVC) i Pozytywna dyscyplina (PZ)nie zmieniają zachowania dziecka tu i teraz, ani nigdy. To proces polegający na tym by dać dziecku narzędzia, dzięki którym będzie potrafiło zadbać o samego siebie, będzie asertywne, pewne siebie, kochające siebie, zdolne do miłości, niosące pomoc sobie oraz innym, dbającym o swoje granice, zdolne do rozwiązywania konfliktów, zamiast zamiatania ich pod dywan i wielu innych dobrych rzeczy, które pragniemy dla swoich dzieci,
• Te narzędzia, to wszystkie te nasze wyzwania i trudności rodzicielskie, z którymi mierzymy się na co dzień. W naszych rękach jest to, jakie narzędzia pokażemy naszym dzieciom. Czy podczas dużych emocji będziemy się kłócić i przekrzykiwać, kto ma rację, czy zamiast tego wybierzemy tę drugą opcję, czyli zrozumienie drugiej osoby, naszego dziecka, przeprosimy i spróbujemy znaleźć wspólne rozwiązanie.

Autorka: Martynika Chmielewska

Dodaj komentarz