Nivea – marka, którą niemal każdy zna i której kultowy krem o białej konsystencji i charakterystycznym zapachu towarzyszy pokoleniom. Ale jak to się stało, że Nivea stała się globalnym symbolem pielęgnacji skóry? Oto fascynująca historia powstania tej marki, która zaczęła się ponad sto lat temu.

Początki Nivea – odkrycie Euceritu

Historia Nivea sięga 1882 roku, kiedy to niemiecki farmaceuta Paul Carl Beiersdorf przejął małą aptekę w Hamburgu i rozwinął w niej swoje laboratorium.

Choć Beiersdorf był wynalazcą i założycielem, to właśnie farmaceuta Oscar Troplowitz (pochodził z Gliwic), który przejął firmę w 1890 roku, położył fundamenty pod to, czym dzisiaj jest Nivea.

W 1892 roku zbudował Oscar Troplowitz nową fabrykę w Eimsbüttel, gdzie do dziś znajduje się siedziba Firmy. W fabryce wytwarzano produkty konsumenckie takich marek, jak Labello oraz NIVEA – a także plastry i wyroby farmaceutyczne.

W roku 1900 do biura patentowego zostaje zgłoszony Eucerit – tzw. „piękny wosk”, którego nazwę nosi dzisiaj marka współtworząca potęgę Beiersdorf.

Przełomowy moment nastąpił w 1911 roku, kiedy Troplowitz, we współpracy z chemikiem Isaakiem Lifschützem i dermatologiem Paul Gerson Unna, po odkryciu Eucerit (substancję emulgującą, która umożliwiła połączenie wody z olejem), wprowadza na rynek pierwszy krem NIVEA. Eucerit stał się kluczowym składnikiem kremu Nivea, który wyróżniał się swoją kremową konsystencją i delikatnością, jakiej wcześniej nie osiągnięto.

Narodziny nazwy „Nivea”

Nazwa „Nivea” pochodzi od łacińskiego słowa niveus, które oznacza „śnieżnobiały”. To odniesienie do czystości i delikatności kremu, który w 1911 roku trafił na rynek. Niebieska puszka, którą dzisiaj znamy, pojawiła się dopiero w 1925 roku. Wcześniej opakowanie było żółte z zielonymi elementami, jednak niebieska puszka stała się symbolem, który przetrwał dekady.

Rozwój i globalna ekspansja

W latach 20. i 30. XX wieku marka Nivea zaczęła się dynamicznie rozwijać, wprowadzając kolejne produkty. Krem stał się ulubieńcem rodzin na całym świecie, a hasła reklamowe podkreślały jego uniwersalne zastosowanie – dla dzieci, kobiet i mężczyzn.

Po II wojnie światowej firma musiała odbudować swoją pozycję, zwłaszcza że w czasie wojny wiele międzynarodowych oddziałów zostało skonfiskowanych. Jednak dzięki innowacjom, np. wprowadzeniu pierwszego balsamu po goleniu Nivea w 1980 roku, marka powróciła na globalną scenę z jeszcze większą siłą.

Nivea dziś

Obecnie Nivea to jedna z najpopularniejszych marek kosmetycznych na świecie, dostępna w ponad 200 krajach. Z czasem asortyment produktów Nivea rozszerzył się o linie do pielęgnacji twarzy, ciała, włosów i ochrony przeciwsłonecznej, ale krem Nivea w niebieskiej puszce pozostaje klasykiem.

Marka stała się synonimem zaufania i jakości, a jej sukces opiera się na połączeniu innowacyjności i tradycji. Dla wielu osób zapach kremu Nivea przywołuje wspomnienia z dzieciństwa, będąc jednocześnie produktem, który towarzyszy im przez całe życie.

Historia Nivea to opowieść o odkryciu, innowacji i nieustannej dążności do doskonałości. Od małej apteki w Hamburgu po globalną markę – Nivea przeszła długą drogę, by stać się symbolem pielęgnacji i troski o skórę. I chociaż wiele się zmieniło w kosmetycznym świecie, niebieska puszka z kremem Nivea pozostaje niezmiennie obecna w naszych domach.

Dołącz do uczestników kursu “Deutsch Systematisch”:

Dodaj komentarz